W rejonie ulicy Unii Lubelskiej za rondem Żegrze mieszka ponad dwa tysiące osób. W przyszłości ta liczba ma wzrosnąć nawet do kilkunastu tysięcy. Co ważne, mieszkańcy będą mieli zapewnioną dobrą komunikację z centrum miasta dzięki nowej trasie tramwajowej, która ma połączyć rondo Żegrze z osiedlami przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. A w przyszłości służyć właśnie mieszkańcom osiedli, które dopiero powstaną na okolicznych terenach.

Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej
Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej mat. Urząd Miasta

Dziś teren wzdłuż ul. Unii Lubelskiej, między Starołęką i Żegrzem, to głównie nieużytki, kilka zakładów i magazynów. W tle majaczą wyższe bloki innych osiedli.

To ma się zmienić. Miasto chce wykorzystać potencjał tego fragmentu miasta i stworzyć dobre warunki do mieszkania tam. Miejska Pracownia Urbanistyczna przygotowała projekt planu miejscowego „Rejon ulicy Unii Lubelskiej”. - Oprócz tego, że plan zgodnie z założeniami inwestycyjnymi miasta wprowadza trasę tramwajową, to przeznacza tereny pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Docelowo ma tam powstać nowa dzielnica nawet na kilkanaście tysięcy mieszkańców – mówi Łukasz Olędzki, rzecznik MPU. I opisuje: - Ulica Unii Lubelskiej rozdziela tereny przemysłowo-usługowe na wschodzie od osiedla mieszkaniowego, które planujemy.

Nie tylko mieszkania

Projekt planu miejscowego przewiduje połączenie ulicy Unii Lubelskiej z Falistą. Ważnym punktem planu jest budowa nowej trasy tramwajowej z pętlą w sąsiedztwie istniejącego osiedla spółdzielni mieszkaniowej „Enklawa”.

Trasa tramwajowa na ul. Falistą (wizualizacja)
Trasa tramwajowa na ul. Falistą (wizualizacja) Poznań

Nowa trasa tramwajowa ułatwi także dojazd do powstającego już osiedla mieszkaniowego w rejonie ul. Śliskiej, a także przyszłych osiedli między ul. Unii Lubelskiej a ul. Wagrowską.

- Mieszkańcy okolicy zyskają bezpośredni dostęp do tramwaju, który pojedzie do centrum. Mieszkańcy z dalszego rejonu Starołęki czy z Minikowa, dojeżdżający autobusem, będą mogli przesiąść się „drzwi w drzwi” na tramwaj do centrum – opowiada Paweł Śledziejowski, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, która odpowiada za budowę nowej trasy.

Przesiadki „drzwi w drzwi” to takie, gdzie przystanki autobusowe i tramwajowe są tak skonstruowane, że pasażerowie mogą sprawnie zmienić środek transportu dzięki wspólnemu peronowi. Na pętli tramwajowo-autobusowej powstanie też duży parking dla rowerów. Co ciekawe, powstanie tam też stacja do ładowania autobusów elektrycznych. Przypomnijmy, że Poznań planuje kupić pierwsze autobusy elektryczne, które zasilą flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Ogłoszono już przetarg na dostawę 21 pojazdów z takim ekologicznym napędem.

W ramach inwestycji skupionej wokół nowego torowiska przewidziana jest też przebudowa samej ulicy Unii Lubelskiej, która zostanie wzbogacona o chodniki i drogi rowerowe. W okolicy pętli jest też miejsce na zieleń.

Budowa nowej trasy tramwajowej to element większej inwestycji w tych stronach Poznania, której koszty szacowane są na 184 mln zł. W ramach pierwszego etapu zostanie przebudowany odcinek trasy tramwajowej od os. Lecha do ronda Żegrze. Po przebudowie torowiska miasto ma wybudować właśnie nową trasę od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej i Falistej. Ostatnia w kolejce w ramach inwestycji w tej części Poznania jest przebudowa tzw. trasy kórnickiej.

Zarówno nowe, jak i przebudowane odcinki torowisk mają być nowoczesne, ciche i bardziej trwałe. Do tego przebudowane przystanki dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej
Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej mat. Urząd Miasta

W rejonie ul. Unii Lubelskiej objętym planem MPU przewidziana jest zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i usługowa o łącznej powierzchni użytkowej 370 tys. metrów kwadratowych. To oznacza, że może tam zamieszkać prawie 15 tys. osób. Plan przygotowany przez MPU przewiduje także miejsce nie tylko na nowe mieszkania, ale też wszystko, co potrzebne do życia. To na przykład tereny pod placówki oświatowe, czyli szkołę, przedszkole. - Oczywiście są też tereny przeznaczone na sport i rekreację oraz zieleń – dodaje Łukasz Olędzki.

Nie zabraknie też sklepów i usług. Najwyższe budynki, wśród nich kilkunasto-, a nawet kilkudziesięciopiętrowe wieżowce, mogą powstać w okolicy ronda Żegrze. Dalej, w stronę planowanej pętli, budynki będą już dużo niższe.

Z myślą o przyszłości

Gdy w 2015 roku miasto ogłaszało, że zamierza wybudować nową trasę tramwajową z ronda Żegrze, to trudno było oprzeć się wrażeniu, że są pilniejsze inwestycje. Tymczasem rejon ul. Unii Lubelskiej jest przykładem kompleksowego planowania z wyprzedzeniem nie tylko nowego osiedla, ale też dojazdu do niego. – Zaraz rusza budowa linii tramwajowej, a my już przeznaczamy te tereny pod zabudowę mieszkaniową – mówi Łukasz Olędzki.

Potencjalni lokatorzy nowych osiedli dzięki tramwajowi nie będą odcięci od świata. Dzięki dojazdowi zwiększa się też atrakcyjność tego terenu dla deweloperów. Planując osiedle w pakiecie z dojazdem miasto unika sytuacji, w której buduje się bloki bez dobrego połączenia z centrum. Wtedy cierpią mieszkańcy, którzy skazani są na korki w codziennym dojeździe do pracy, szkoły itp. Przykładem są tutaj Naramowice, które w ostatnich latach silnie się rozbudowały, ale teraz mieszkańcy mają problem z dojazdem. Ich sytuację poprawi dopiero budowa nowej trasy tramwajowej, która ma być gotowa za cztery lata.

Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej
Projekt planu miejscowego w rejonie ul. Unii Lubelskiej mat. Urząd Miasta

Prace nad planem miejscowym obejmującym rejon ul. Unii Lubelskiej są już zaawansowane. Miasto przeprowadziło konsultacje z mieszkańcami, teraz czeka na opinię Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej. - Przetarg na wyłonienie wykonawcy trasy tramwajowej planujemy ogłosić w sierpniu, budowa ruszy na sam koniec roku lub styczniu 2019 r. – zapowiada Paweł Śledziejowski, prezes PIM. Prace rozpoczną się od rozbiórek, wycinek drzew. Koniec inwestycji planowany jest wstępnie na połowę 2020 r.