- Miasto z roku na rok coraz więcej inwestuje nad Wartą. W ostatnich latach przy brzegach pojawiło się oświetlenie, kosze na śmieci, ławki, przenośne toalety. Wyremontowane zostały schody przy moście Rocha i na cyplu przy postoju tramwaju wodnego – wylicza zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.

Rzeczywiście, zmiany nad Wartą widać gołym okiem. Tam, gdzie jeszcze cztery lata temu rosła bujna trawa, dziś można wybrać się na spacer lub przejażdżkę rowerową po Wartostradzie. Jej najnowszy fragment w okolicach Łazienek Rzecznych i mostu Królowej Jadwigi oddano do użytku niedawno, a już planowane są kolejne, m.in. w stronę Malty. Istniejące już fragmenty zostaną doposażone w łaski, śmietniki i oświetlenie. Wyładnieją miejsca, w których stoją kosze na śmieci i toalety - w przyszłości zostaną obudowane wiatami, które będzie obrastać zieleń.

Nowy fragment Wartostrady przy moście Królowej JadwigiNowy fragment Wartostrady przy moście Królowej Jadwigi LUKASZ CYNALEWSKI

W planach na przyszły rok jest budowa siedzisk na skarpie nieopodal KontenerART. - To będzie taka mała trybuna, z której będzie można oglądać koncerty na rzece, które co roku organizujemy - mówi Szymon Błażek z Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, któremu podlegają tereny nadwarcieńskie.

Błażek podkreśla, że kluczowe inwestycje nad Wartą niekoniecznie są od razu zauważalne. - Przez wiele lat tworzyliśmy niezbędną infrastrukturę, przyłącza prądu, kanalizację. Dziś dzięki tym inwestycjom mamy dzierżawców, z którymi dobrze nam się współpracuje, którzy tworzą nad rzeką klimat – mówi. I wymienia choćby działające po stronie Politechniki burgerownię KONT czy Barbarkę. Umowy z nimi miasto zawarło na trzy kolejne lata.

Przystań i gastronomi na cyplu

Spektakularnie zapowiada się rozbudowa przystani w Starym Porcie przy cyplu. Całość ma kosztować 10-12 mln zł i jest podzielona na dwa etapy. Realizację pierwszego już można zobaczyć pod skarpą przy ul. Estkowskiego na cyplu. Powstaje tam budyneczek, który będzie zapleczem przystani. W środku są prysznice, toalety, pomieszczenia socjalne. Cumujący w przystani mają bezpłatny dostęp do wody, energii, sanitariatu.

Koncepcja nowej przystani w Starym PorcieKoncepcja nowej przystani w Starym Porcie Biprowodmel sp. z o.o.

- Co ważne, będzie tam można prowadzić także działalność gastronomiczną – podkreśla Szymon Błażek z WGN. Wokół budynku zostaną rozstawione stoliki i leżaki, ale miejsca do siedzenia znajdą się także na dachu.

Drugi etap, czyli budowa nowej przystani, jest jeszcze w fazie koncepcyjnej, ale przetarg na projekt zostanie ogłoszony jeszcze w 2018 roku. - Chcemy wybudować przystań, która pomieści 90 jednostek pływających. Bosmanat, czyli część administracyjna, ochrona i magazyny, mają także znajdować się na wodzie. Chodzi o to, żeby nie przeładować cypla, który jest wyjątkowym miejscem oraz nie ingerować w oś widokową z miasta na Katedrę. Takie wytyczne dostaliśmy od plastyka miejskiego i konserwator zabytków - mówi Szymon Błażek.

Koncepcja nowej przystani w Starym PorcieKoncepcja nowej przystani w Starym Porcie Biprowodmel Sp. z o.o.

- W kosztorysie uwzględniamy także pogłębienie basenu portowego. Nikt tego nigdy nie robił. Warta ma duże wahania stanów, wysoka woda niesie ze sobą piach czy nawet drzewa. Na dnie są śmieci, stare opony i pełno mułu. Trzeba to wszystko usunąć. Takie pogłębianie chcemy przeprowadzać każdego roku – zapowiada Błażek.

Równolegle z przystanią w Starym Porcie, miasto planuje także przystań nurtową, czyli zlokalizowaną wzdłuż rzeki, na wysokości Starego Koryta Warty. - Ma mieć długość ok. 80 metrów. Będzie tam mogła zacumować barka restauracyjna. Może to wyglądać podobnie, do tego jak jest np. w Bydgoszczy - zapowiada Błażek.

Łazienki Rzeczne zyskają dawny blask

Dużą inwestycją będzie renowacja dawnych Łazienek Rzecznych przy ul. Piastowskiej, na którą miasto pozyskało pieniądze z Unii Europejskiej. Budynek jest wpisany do rejestru zabytków. Wzniesiono go prawie sto lat temu, w latach 1924-1925. Zaprojektował go Jerzy Tuszkowski. Pierwotnie, oprócz przebieralni ze 128 kabinami i szatnią dla maksymalnie 200 osób, działała tutaj również restauracja, kasy, mieszkanie dozorcy i stacja pogotowia ratunkowego.

Wizualizacje Łazienek Rzecznych po renowacjiWizualizacje Łazienek Rzecznych po renowacji materiały Urzędu Miasta

Historyczny wygląd budynku zostanie odtworzony, a nawiązywać ma do popularnego w polskim międzywojniu stylu dworkowego.

Po odnowieniu w Łazienkach mają zmieścić się restauracja, sale konferencyjne, inkubator przedsiębiorczości dla start-upów oraz sekcja żeglarska LOK-u.

Przebudowa ma rozpocząć się na przełomie sierpnia i września. Będzie kosztować prawie 8 mln zł. Dofinansowanie z WRPO na lata 2014-2020 wyniosło nieco ponad 5 mln zł. Inwestycje poprowadzi miejska spółka WCWI.

Wizualizacje Łazienek Rzecznych po renowacjiWizualizacje Łazienek Rzecznych po renowacji materiały Urzędu Miasta

Wygodniej dostać się nad brzeg

Co jeszcze? Łatwiej i wygodniej będzie dostać się nad sam brzeg. Trwa budowa schodów, zjazdu i pochylni nad rzeką, nieopodal KontenerART. - To wielkogabarytowa inwestycja, skomplikowana inżynieryjnie. Na dziś jest ogrodzona od wpływu wody, są ustawione szalunki i zbrojenia. Do końca lipca powinniśmy uzyskać pozwolenie na użytkowanie, a prace powinny zakończyć się wcześniej – mówi Szymon Błażek.

Pochylnia nad Wartą - wizualizacjePochylnia nad Wartą - wizualizacje Aldrog

Koszt pochylni to blisko 2 mln zł. Jej lokalizacja nie jest przypadkowa - to przedłużenie ciągu komunikacyjnego od Starego Rynku, przez park w Starym Korycie Warty, prosto nad rzekę. - W przyszłości w tym miejscu dojdzie do kumulacji tras, bo tuż obok powstanie kładka na Berdychowo, a na dolnym tarasie Warty nowy fragment Wartostrady. Pochylnią będzie można zjechać z kładki prosto na dół – mówi Błażek.

Budowa schodów i pochylni nad WartąBudowa schodów i pochylni nad Wartą ŁUKASZ CYNALEWSKI

Jeszcze w tym roku wyremontowane zostaną schody nad rzekę na Zagórzu oraz dojście do przystanku tramwaju wodnego na Szelągu. W kolejnych latach miasto wybuduje schody obok mostu Rocha od strony ul. Serafitek oraz na Zagórzu od strony Cybiny, a także przy Moście Królowej Jadwigi na wysokości skweru im. Mazowieckiego. Dziś w tym miejscu można korzystać ze schodów tymczasowych.

W planach są też kładki łączące brzegi Warty. Najbliższa realizacji jest kładka Berdychowska, a w dalszych planach m.in. kładka łącząca Wildę i os. Piastowskie. 

W ramach rozbudowy Wartostrady powstaną podjazdy, z których będą mogły korzystać osoby niepełnosprawne.

Już prawie gotowy jest slip do wodowania łodzi przy ul. Marii Panny, niedaleko budynku Enei. - W pierwszej kolejności będą tam wodowane łodzie ratunkowe. Ale jeśli nie będzie żadnych nadzwyczajnych sytuacji, będą mogli z niego korzystać wszyscy – zapewnia wiceprezydent Wiśniewski.

W przyszłości miasto chce także wyremontować opaski betonowe okalające brzegi Warty. - Wspólnie z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej, do którego należą opaski, jesteśmy w trakcie pozyskiwania środków na ich renowację - mówi Wiśniewski. W pierwszym etapie będą remontowane opaski na odcinku od mostu Przemysła do Mostu Królowej Jadwigi. Jeśli uda się zdobyć pieniądze, remont może wystartować w 2019 lub 2020 r.