Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Przy rozbudowie obwodnicy pracuje 200 osób i aż 60 różnych, wielofunkcyjnych urządzeń: koparki, spycharki, walce, wywrotki, równiarki i wiele innych. – Myśląc o budowie dróg wiele osób nadal oczami wyobraźni widzi armię robotników z łopatami. A drogi powstają już inaczej. Budowa, czy rozbudowa autostrady w obecnych realiach prowadzona jest głównie za pomocą specjalistycznych maszyn i urządzeń – mówi Grzegorz Florczyk, dyrektor projektu A2 ROUTE. – Najważniejszym zadaniem dla inżynierów i techników, jest opracowanie szczegółowego harmonogramu realizacji poszczególnych robót, dostaw materiałów i urządzeń, czyli cała logistyka budowy. Na tym kontrakcie szczególnym wyzwaniem jest bardzo duży ruch pojazdów i zapewnienie dwóch pasów ruchu w każdą stronę. Z tego powodu sprawy związane z bezpieczeństwem pracujących i użytkowników są priorytetowe. Cieszymy się, że opracowany przez nas projekt tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzonych robót, został zaakceptowany przez GDDKiA w Poznaniu, a przede wszystkim, że tak doskonale sprawdza się w praktyce – dodaje.

Autostrada A2 z trzema pasami ruchu

Łączna masa materiałów koniecznych do poszerzenia obwodnicy Poznania to ponad 205 tys. ton. Najwięcej budulca wymaga masa mineralno-asfaltowa oraz podbudowa bitumiczna. Jednak nowa obwodnica to również ekrany akustyczne, bariery ochronne, nowe ledowe lampy i wiele innych elementów wyposażenia. Wszystkie materiały potrzebne do rozbudowy autostrady są sukcesywnie dostarczane na plac budowy. Rzecz jasna, z uwagi na ich objętość nie są składowane w jednym miejscu.

Jednym z głównych założeń inwestycji było utrzymanie optymalnie płynnego ruchu na obwodnicy i zminimalizowanie utrudnień dla kierowców. Zdecydowano się tak zaplanować ruch, by mimo dziesiątek ludzi i maszyn pracujących przy rozbudowie, kierowcy nadal mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym kierunku. W efekcie to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce, gdzie prace toczą się „pod ruchem”, czyli bez zamykania remontowanych odcinków, przy utrzymaniu dwupasmowości ruchu. Kierowcy powinni jednak zdjąć nogę z gazu z uwagi na wprowadzone ograniczenia prędkości oraz zwracać baczną uwagę na oznakowania i żółte pasy na jezdni wyznaczające tymczasowy tor jazdy.

Autostrada A2. Rozbudowa obwodnicy Poznania

– Planowanie organizacji ruchu podczas rozbudowy obwodnicy Poznania to praca zespołowa wielu instytucji, firm i urzędów. Spotkania na ten temat rozpoczęły się na wiele tygodni przed pojawieniem się na placu budowy sprzętu i pracowników. Zależało nam bardzo na utrzymaniu płynnego ruchu w dwie strony z umożliwieniem sprawnego dojazdu służb ratowniczych do nagłych zdarzeń na drodze. Mamy dużą satysfakcję, że na tak obciążonej trasie podczas niemal całego okresu prowadzenia prac, zapewniliśmy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku umożliwiając użytkownikom obwodnicy optymalnie płynny przejazd – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej SA.

Na obwodnicy Poznania pojawi się łącznie 85 km nowych barier ochronnych – to o 30 km więcej niż było do tej pory. Dzięki nim każda z jezdni będzie jeszcze lepiej zabezpieczona. Bariery pełnią bardzo ważną funkcję: w przypadku ewentualnej kolizji ich zadaniem jest pochłonięcie energii uderzenia oraz zapobieganie przedostaniu się pojazdu na przeciwny pas ruchu. Nowe bariery, które zostaną zastosowane na obwodnicy Poznania, będą w stanie powstrzymać pojazd o wadze nawet kilkudziesięciu ton.

Autostrada A2. Będzie ciszej

Wokół autostrady po rozbudowie będzie ciszej. To dzięki nowym ekranom akustycznym, które zostaną zamontowane wzdłuż obwodnicy Poznania. Wcześniej używane panele betonowe zostaną zastąpione przez skuteczniejsze panele z aluminium. Pojawią się zarówno w miejscach dotychczasowych ekranów jak i tam, gdzie wcześniej ich nie było. Razem będą miały powierzchnię niemal trzykrotnie większą od dotychczasowej.

Na 27-kilometrowym odcinku pomiędzy Nagradowicami i Gołuskami pojawi się też 10 tablic zmiennej treści. To elektroniczne plansze informacyjne, na których na bieżąco wyświetlane będą aktualne informacje ważne dla kierowców, m.in. o utrudnieniach w ruchu, ostrzeżenia pogodowe czy istotne dla kierujących numery informacyjne. Dodatkowo nowy odcinek oświetli 1300 nowoczesnych lamp LED.

Autostrada A2. Kiedy koniec remontu?

Według harmonogramu, trzy pasy ruchu w każdym kierunku zostaną oddane kierowcom do użytku do końca 2019 r. W przyszłym roku wykonywane będą natomiast prace wykończeniowe, m.in. instalowanie pozostałych ekranów akustycznych, tablic i nowego oświetlenia. Ostateczne zakończenie prac planowane jest na połowę 2020 r. Łączny koszt inwestycji to 200 mln zł, finansowany w całości z budżetu inwestora – czyli spółki Autostrada Wielkopolska SA.

Autostrada Wielkopolska poszerza obwodnicę PoznaniaAutostrada Wielkopolska poszerza obwodnicę Poznania Autostrada Wielkopolska

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.