Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chcesz dostawać e-mailem najważniejsze informacje z Poznania? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

Pomysłodawcy i twórcy projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” nigdy nie myśleli, że przyjdzie im go realizować w praktyce w czasach pandemii.

– To był projekt przeznaczony do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych. Dziś przekonujemy się, że działa w zupełnie innych warunkach. I przydaje się w prowadzeniu codziennej edukacji. Już po kilku dniach możemy powiedzieć, że to zdaje egzamin – mówi Piotr Waśko, wicedyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu i dyrektor projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” realizowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014–2020 przez samorząd województwa wielkopolskiego.

Coś zamiast Librusa

Lekcje w Poznaniu zawieszono w ubiegły wtorek. Stolica Wielkopolski była pierwszym miastem w kraju, które zdecydowało się na taki krok. Dzień później rząd podjął decyzję, że wszystkie placówki oświatowe zostają zamknięte co najmniej na dwa tygodnie. Dziś możemy być niemal pewni, że ten stan potrwa dłużej.

Wszyscy powtarzają, że to nie dodatkowe ferie. I apelują do nauczycieli, by uczyli dzieci i młodzież zdalnie. Najczęściej wygląda to tak, że szkoły podpięte pod system informatyczny Librus (e-dziennik) otrzymują codziennie porcję zadań do wykonania. Część nauczycieli korzysta też z różnego rodzaju aplikacji, które ułatwiają uczniom praktyczną naukę. Ale to są działania wymagające sporego wysiłku po obu stronach.

Natomiast nieoczekiwanie przed ogromną szansą stanęło ok. 600 szkół w regionie, które biorą udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”. W tym przypadku nauczyciele mogą wręcz prowadzić lekcje, a przynajmniej łączyć się z uczniami poprzez system wideokonferencyjny TrueConf. Tak jak ja rozmawiam w piątkowe przedpołudnie z ludźmi zaangażowanymi w ten projekt.

– Nauczyciele mogą zdalnie prowadzić zajęcia z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu. To może być komputer, tablet, a nawet komórka. To samo dotyczy uczniów – tłumaczy Piotr Waśko.

Każda ze szkół uczestniczących w projekcie posiada konto umożliwiające prowadzenie zajęć zdalnych. Przeszkoleni zostali także specjaliści, którzy są gotowi do uruchomienia i obsługi systemu.

– Dzięki zajęciom online nauczyciele mają większą szansę na realizację podstawy programowej. Ale to także szansa dla rodziców, żeby włączyć się w edukację swoich dzieci. Mamy wiele sygnałów, że tak właśnie się dzieje – zwraca uwagę Dorota Kinal, dyrektor departamentu edukacji i nauki urzędu marszałkowskiego.

Technicznie jest to bardzo proste przedsięwzięcie. Nie potrzeba żadnej aplikacji, wystarczy link wysłany przez administratora i tworzymy wideokonferencję.

– Ten system jest na razie realizowany w formie projektowej. Ale dzięki dobrej infrastrukturze przekonujemy się, że gdy znaleźliśmy się w sytuacji, której nikt się nie spodziewał, to się sprawdza – mówi Adam Ziminiak, odpowiedzialny za stronę techniczną projektu.

Teraz każdy może się zgłosić

Rzecz chyba najważniejsza jest taka, że w tym nadzwyczajnym czasie pandemii do systemu mogą być podłączone również szkoły, które nie należą do „CSW@ 2020”.

– W tym trudnym czasie zachęcamy szkoły w całej Wielkopolsce, by dołączyły do nas. Nasi ludzie są gotowi pomóc. My też pracujemy w domach, żeby ustrzec się choroby i czuwać, by wszystko technicznie grało. To ogromna szansa dla naszych szkół – mówi Piotr Waśko.

Dlatego w miarę możliwości technicznych i organizacyjnych dla szkół niebiorących udziału w projekcie zespół IT zestawi poprzez system TrueConf wirtualne klasy, które pozwolą na prowadzenie lekcji w czasie rzeczywistym. By skorzystać z tej opcji, chętne szkoły są proszone o kontakt mailowy pod adresem: tomasz.maciejewski@odnpoznan.pl (w e-mailu należy podać dane szkoły i kontakt telefoniczny). W piątkowe przedpołudnie do systemu były podpięte już 692 szkoły.

Wśród placówek, które są chętne wziąć udział w tym projekcie, pojawiają się teraz nawet szkoły z Poznania (m.in. słynny „Marcinek”) czy innych miast (jak choćby II LO w Lesznie). – Inne placówki pytają, czy można używać tego systemu np. do kontaktów między nauczycielami czy administracją. Oczywiście nie ma żadnych przeszkód – zapewnia Tomasz Maciejewski z zespołu IT projektu.

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu proponuje również skorzystanie z poradników dydaktycznych z gotowymi scenariuszami zajęć, które zostały przygotowane przez naukowców z UAM. Można je pobrać dla celów dydaktycznych i poszerzyć propozycje zajęć dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Do wykorzystania są także nagrane wykłady akademickie, które poszerzają wiedzę z zakresu podstawy programowej. Wykłady i podręczniki są opublikowane na stronie www.csw2020.com.pl.

Ten projekt działa już kilka lat

Czteroletni projekt „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” obejmuje łącznie 600 szkół zarówno podstawowych, jak i ponadpodstawowych z całej Wielkopolski. Jest realizowany w ramach WRPO 2014+ przez samorząd województwa wielkopolskiego – Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. 

Z racji koronawirusa i zawieszonych lekcji projekt nieoczekiwanie się rozszerzył. Ale w swych założeniach dotyczył właśnie zajęć pozalekcyjnych. Dzięki nim dzieci i młodzież mają poznawać nowe techniki przy wykorzystaniu tabletów, laptopów, a także aparatów fotograficznych, kamer i innych specjalistycznych sprzętów IT. Korzystają przy tym z nowoczesnych programów i aplikacji internetowych. Wszystko trafia do szkół za darmo w ramach unijnego projektu.

Szkoły na początku roku wybierają do realizacji jeden z sześciu podprojektów edukacyjnych. Do wyboru są: Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty, Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski, Uczniowskie Laboratoria Informatyczne, Akademia Kształcenia Wyprzedzającego, Klasy Akademickie i Ligi Przedmiotowe. A później działają w zespołach.

Projekt „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” wystartował w roku szkolnym 2018/19. W pierwszej edycji wzięło udział 3,4 tys. uczniów pracujących w 287 zespołach i 444 nauczycieli. Każdy zespół podczas 64 godzin zajęć dodatkowych realizował wybrane przez siebie zadania. Obecnie trwa druga edycja projektu.

Dzięki temu przedsięwzięciu stworzono unikatową w skali kraju Wielkopolską Sieć Edukacyjną, zbudowaną na podstawie szerokopasmowego internetu, który został doprowadzony do każdej szkoły uczestniczącej w projekcie. Rozwój sieci w szkole to więc również budowa lub rozbudowa sieci wi-fi w 600 budynkach. W Ośrodkach i Centrach Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, Pile, Koninie, Lesznie i Poznaniu powstały profesjonalne Green Studia, które mogą zostać wykorzystane do nagrywania wykładów, lekcji przez nauczycieli.

Kolejna edycja projektu obejmuje rok szkolny 2019/2020. Zaangażowało się w nią ponad 300 nauczycieli oraz 174 specjalistów ds. wdrażania technologii.

Patrzą w przyszłość

Twórcy projektu, który docelowo ma działać do końca 2022 r., już patrzą w przyszłość. W fazie testów jest aktualnie platforma edukacyjna, która umożliwi nauczycielom zamieszczanie swoich materiałów czy prezentacji multimedialnych, a nawet przeprowadzanie sprawdzianów.

Jeśli przerwa w nauce trwałaby o wiele dłużej, taka forma pomocy byłaby nieodzowna. Ale wszyscy mamy nadzieję, że uczniowie i nauczyciele będą mogli wrócić do szkół jak najszybciej.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.