Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chcesz dostawać mailem najważniejsze informacje z Poznania? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

Rower to coraz popularniejszy środek transportu w naszym kraju. Oczywiście do statystyk holenderskich czy duńskich cały czas nam daleko. Ale bez wątpienia ten ekologiczny, a często i najszybszy, sposób przemieszczania się zyskuje wśród Polaków coraz większe uznanie. Dlatego samorządy nie boją się już inwestować w ścieżki rowerowe. I to zarówno w dużych miastach, jak i w tych mniejszych. Wiele z tych inwestycji zrealizowano dzięki unijnemu wsparciu z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+.

Osieczna zaprasza nad jezioro

Położona nad urokliwym Jeziorem Łoniewskim Osieczna od lat stawia na ekologiczne inwestycje. Nic dziwnego, bo leżąca niedaleko Leszna gmina ma na swoim terenie prawdziwe perełki. Jedną z nich jest np. rezerwat przyrody Ostoja żółwia błotnego, w którym dzieci spotkać mogą również płazy i gady, takie jak np. zaskrońce, ropuchy czy żaby brunatne. I nie ma chyba lepszego sposobu, żeby dostać się do Osiecznej, niż rowerowa wycieczka. Z Leszna jest tu tylko 10 km przez las, a z Kościana 20 km. A jeśli ktoś zdecyduje się na wyprawę z Poznania, to musi liczyć, że w jedną stronę do pokonania jest aż 80 km. Ale z pewnością nikt nie będzie żałował.

Sama Osieczna stawia ścieżki rowerowe. Rok temu gmina zdobyła dofinansowanie na budowę ponad 10,6 km dróg dla rowerów na odcinkach: Łoniewo - Grodzisko - Świerczyna oraz Osieczna - Świerczyna - Ziemnice. Pogoda sprzyja inwestycji, na którą na szczęście nie miała wpływu epidemia koronawirusa. Na odcinku ok. 7 km trasa jest już przygotowana na ułożenie wierzchniej warstwy asfaltowej. Zakończono też znaczną część odcinków realizowanych z kostki betonowej w rejonie Grodziska. Wykonawca rozpoczął również przygotowanie podłoża pod asfalt na kolejne 3 km.

- Termin zakończenia robót to 31 października tego roku – zapewnia Weronika Jabczyńska z Urzędu Gminy Osieczna.

Wybudowanie tych dróg kosztuje 7,5 mln zł, z czego 6,5 mln zł to dofinansowanie z WRPO 2014+.

Z Obornik po starej linii kolejowej

Na rozbudowę tras rowerowych zdecydowały się też Oborniki, które poprowadziły nową drogę po nasypie zlikwidowanej linii kolejowej z Obornik przez Słonawy, Bąblin, aż do Stobnicy. Tę miejscowość, położoną już na skraju Puszczy Noteckiej, z pewnością wszyscy kojarzą. Bo właśnie tu budowany jest słynny gigantyczny zamek, który wzbudził sensację nie tylko wśród miłośników przyrody.

Oświetlona trasa rowerowa liczy 12 km. Zbudowano tu trzy parkingi typu bike&ride z miejscami postojowymi dla 30 rowerów. Są też zadaszone wiaty oraz stojaki rowerowe. Ciekawostką jest fakt, że rowerzyści mogą na trasie podziwiać dawne budynki dworców kolejowych w miejscowości Słonawy, a także w Bąblinie, Kiszewie i Stobnicy. Linia dla pociągów z Obornik do Wronek powstała w 1910 roku, a ruch pasażerski zawieszono na początku lat 90. Ostatnie pociągi towarowe zniknęły stąd na przełomie wieków.

- Z jednej strony ta droga umożliwia bezpieczny, ekologiczny dojazd do miasta, a z drugiej stanowi prawdziwą perełkę na mapie dróg rowerowych Wielkopolski – podkreśla Tomasz Szrama, burmistrz Obornik, i trudno nie przyznać mu racji. Ścieżka w niczym nie ustępuje trasom, jakie powstają w Europie Zachodniej.

Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 8 mln zł, z czego aż 7 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Sporo dzieje się w powiecie

Wiele dróg rowerowych powstaje też w powiecie poznańskim. W tym przypadku chodzi nie tylko o turystykę. Za ich budowę odpowiada bowiem Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu, który jest partnerem kilkunastu gmin przy budowie węzłów przesiadkowych dla transportu zbiorowego. Gminy budują więc parkingi, a powiat finansuje m.in. ścieżki rowerowe przy swoich drogach. Dzięki nim mieszkańcy mogą bezpiecznie dotrzeć do węzłów.

- Inwestycje realizowane są od kilku lat. Tylko w tym roku mamy w planach finansowych zarezerwowane 28 mln zł. Wszystkie te inwestycje są dofinansowywane w ramach WRPO 2014+ – wskazuje Katarzyna Fertsch z Zarządu Dróg Powiatowych.

Już zbudowano ponad 8 km ścieżek, a łącznie powstanie ich ponad 20 km. Z dróg można już korzystać w Murowanej Goślinie, Biskupicach, Pobiedziskach, Runowie i Rokietnicy. Powstało też prawie 5 km ścieżki z Buku do Szewc. Aktualnie trwa budowa drogi dla rowerów w miejscowości Pecna (900 m) i Drużynie (ok. 500 m). Natomiast trwają prace projektowe dla ścieżki w Puszczykowie oraz dwóch tras wokół Strykowa.

- Zachęcamy mieszkańców do korzystania z transportu rowerowego, dlatego musimy im zaproponować inwestycje poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Powstają zatem same ścieżki rowerowe, a także energooszczędne oświetlenie i stacje rowerowe przy zintegrowanych węzłach przesiadkowych – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański.

Dzięki dofinansowaniu z WRPO 2014+ zbudowano też 5-kilometrową ścieżkę rowerową na drodze z Iwna do Pobiedzisk. Tutaj prace były związane z remontem drogi, która kosztowała niemal 18 mln zł, a unijne dofinansowanie to ponad 3 mln zł. Trwają też prace projektowe związane z budową ścieżki rowerowej na drodze Tulce – Gowarzewo.

Wielki projekt Wartostrady

Mówiąc o ścieżkach rowerowych, nie sposób nie wspomnieć flagowej inwestycji Poznania, a więc Wartostrady. Korzystają z niej nie tylko rowerzyści, ale także rolkarze, biegacze, spacerowicze. Zlokalizowane po obu stronach Warty ścieżki pieszo-rowerowe cieszą się ogromną popularnością. Z jednej strony stanowią idealne połączenie na osi północ-południe, a z drugiej sąsiedztwo rzeki sprawia, że jest to również atrakcyjne miejsce do aktywnego wypoczynku.

Projekt etapami jest realizowany od 2011 r. a od czterech lat może liczyć na wsparcie z WRPO 2014+. W pierwszej kolejności oddano do użytku trasę od rzeki Głównej do Cybiny na wschodnim brzegu Warty (2,3 km), a w 2017 r. zakończyła się budowa odcinka od Cybiny do mostu Królowej Jadwigi (1,7 km).

Ostatni etap projektu właśnie trwa i powinien zakończyć się w połowie roku. Nowy, blisko półkilometrowy odcinek Wartostrady, powstaje przy Bramie Poznania ICHOT, tuż nad rzeką Cybiną. Połączy okolice wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I. Podobnie jak na pozostałych odcinkach zostanie wyposażony w oświetlenie, monitoring, a także w tzw. małą architekturę, czyli ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Natomiast Wartostrada w rejonie parku Szelągowskiego i Wilczaka (do ul. Serbskiej) zyska nowe oświetlenie i małą architekturę. Ten odcinek również zostanie  wyposażony w kamery monitoringu. Ostatnim etapem inwestycji jest budowa dwóch nowych wiat rowerowych: przy ul. Ewangelickiej oraz przy dworcu autobusowym Garbary. Jeśli dodamy do tego gotowy odcinek Wartostrady między mostem Królowej Jadwigi a parkiem w Starym Korycie Warty, to mamy już całościowe spojrzenie na Wartostradę. W tym roku po tej stronie rzeki planowane jest także zbudowanie łącznika umożliwiającego zjazd na trasę z mostu Bolesława Chrobrego, przy zapleczu przystani w Starym Porcie.

Latem kolejne konkursy

29 czerwca ruszają kolejne trzy konkursy, na które można składać projekty budowy dróg rowerowych. W pierwszym z nich do podziału jest 30 mln zł i mogą startować m.in. samorządy, stowarzyszenia czy związki międzygminne z całej Wielkopolski. Drugi adresowany jest do instytucji z subregionu gnieźnieńskiego, konińskiego, leszczyńskiego i pilskiego. Tutaj zarezerwowano 12 mln zł.

Trzeci konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań przeznaczony jest dla samorządowców oraz instytucjom z Poznania i okolic. W tym przypadku do podziału jest 4,3 mln zł. Projekty we wszystkich trzech konkursach można składać do 31 sierpnia, a wkład własny to tylko 15 proc. Więcej informacji na www.wrpo.wielkopolskie.pl.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.