Przechodzimy do decydującej części plebiscytu Supermiasta i Superregiony 2040. Spośród nadesłanych przez Was propozycji po redakcyjnych dyskusjach i lekturze opinii wyłoniliśmy 12 propozycji wyzwań dla Poznania. Ostateczny wybór należy do Was.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Druga odsłona naszego plebiscytu samorządowego poświęcona jest przyszłości. Pod koniec marca zaprosiliśmy Was do rozmowy o tym, jak powinny rozwijać się nasze miasta i regiony, na co samorządy powinny postawić akcent, planując działania nie tylko na najbliższe lata, ale i dziesięciolecia. Etap zbierania propozycji za nami, czas rozpocząć głosowanie. Potrwa ono do 3 maja, wyniki ogłosimy 7 maja.

Głosowanie odbywa się na poznan.wyborcza.pl. Każdy Czytelnik może oddać jeden głos. Listę siedmiu zwycięskich wyzwań stworzymy z tych, które uzyskają najwięcej Waszych głosów.

Wybierz najważniejsze wyzwanie dla Poznania:

Supermiasta
CZYTAJ WIĘCEJ

Propozycje wyzwań dla Poznania

1) Koniec z wykluczeniem. Edukacja równościowa w szkołach, przedszkolach, na uczelniach, w urzędach i instytucjach samorządowych. Realne wsparcie dla mniejszości.

Blok przy ul. Barzyńskiego na poznańskich Jeżycach
Blok przy ul. Barzyńskiego na poznańskich Jeżycach  Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Wyborcza.pl

Miasto to ludzie. Młodzi i starzy. Zdrowi i chorzy. Pełnosprawni, pełnoprawni i tacy, którzy potrzebują wsparcia. O różnych kolorach skóry, różnym miejscu pochodzenia, różnych orientacjach seksualnych, różnych przekonaniach religijnych, różnym statusie materialnym. Wszyscy powinni czuć się w Poznaniu dobrze, na swoim miejscu. Wszyscy powinni mieć szansę na godne życie, mieszkanie, pracę, dostęp do służby zdrowia i edukacji. Potrzebujemy kompleksowych programów równościowych - skierowanych zarówno do osób zagrożonych wykluczeniem, do dzieci i młodzieży szkolnej, do urzędników.

2) Mądra szkoła. Taka, która troszczy się o każdego ucznia, w wymiarze wiedzy, kondycji psychicznej i fizycznej, rozwoju zainteresowań, zdobywania kompetencji społecznych.

Edukacja to nie tylko testy. Szkoła się zmienia, staje przed nowymi wyzwaniami, potrzebuje pilnej reformy - stało się to widoczne zwłaszcza teraz, gdy dotknęła nas epidemia koronawirusa, która zamknęła większość uczniów w domach. Dzieci i młodzież potrzebują szczególnego wsparcia, by odnaleźć się w tym trudnym czasie, by nadrobić zaległości. Potrzebujemy programów, które zauważają potrzeby dzieci, pomagają im odnaleźć właściwą ścieżkę edukacji i kariery zawodowej.

3) Studencie, zostań! Silny Akademicki Poznań - wspólna oferta uczelni i miasta dająca konkretne perspektywy na pracę i mieszkanie, zawierająca system konkretnych benefitów.

Collegium Iuridicum - siedziba Wydziału Prawa i Administracji w Poznaniu
Collegium Iuridicum - siedziba Wydziału Prawa i Administracji w Poznaniu  DANIEL PACH

Znakomite uczelnie to jedno. Równie istotne jest przekonanie młodych ludzi z Polski, Europy i całego świata, że warto do Poznania przyjechać i tu pozostać. Dlatego potrzebujemy kompleksowego, przygotowanego we współpracy z uczelniami programu promocji, atrakcyjnej oferty dla przyszłych studentów, obejmującej m.in. sprawy bytowe, ale też kreślącej atrakcyjne perspektywy na przyszłość.

4) Niech metropolia rośnie w siłę. Większa integracja Poznania i ościennych gmin to sukces gospodarczy, magnes dla inwestorów i nowych mieszkańców.

Aglomeracja skupia ponad 40 proc. firm i osób zatrudnionych w Wielkopolsce, zamieszkuje ją ponad milion osób w Poznaniu i 22 ościennych gminach. Jej dalsza integracja (transport, edukacja, planowanie przestrzenne, działania promocyjne) i zwiększanie roli w województwie, w Polsce, na arenie międzynarodowej to klucz do sukcesu gospodarczego i magnes dla nowych mieszkańców.

5) Naprawdę zielone miasto. Czas pokonać smog, sadzić więcej drzew, zminimalizować wycinki, budować nowe parki, rozwijać program retencji.

Katastrofa klimatyczna to fakt. Dlatego troska o środowisko i działania proekologiczne to sprawy kluczowe dla naszej przyszłości. Potrzebujemy konkretnego, przejrzystego harmonogramu walki ze smogiem - i mierzalnych, osadzonych w czasie celów w tym zakresie. Potrzebujemy prawdziwie zrównoważonego transportu. Potrzebujemy przemyślanej, przejrzystej i czytelnej dla mieszkańców polityki związanej z zielenią w mieście (wycinki i nasadzenia), potrzebujemy nowych parków i skwerów w miejscach wypracowanych we współpracy z mieszkańcami miasta. Ogromne znaczenie ma kompleksowy i efektywny program odzyskiwania wody.

6) Koniec dominacji kierowców. Ulice i chodniki (równe i szerokie) przede wszystkim dla pieszych i rowerzystów, redukcja liczby aut w centrum.

Zdjęcie poglądowe
Zdjęcie poglądowe  Fot. Łukasz Cynalewski / Agencja Wyborcza.pl

Rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz pojazdów wykorzystujących alternatywne źródła napędu - to coś, co w nowoczesnym mieście jest absolutnie niezbędne. Należy znacząco ograniczyć ruch samochodowy w centrum, wprowadzając obostrzenia związane z emisją spalin, wprowadzając dodatkowe opłaty za wjazd do śródmieścia, zdecydowanie walcząc z dzikim parkowaniem. Dobra komunikacja miejska to zachęta do rezygnacji z niszczących nasze środowisko samochodów. Dlatego należy stawiać na jak najlepsze skomunikowanie osiedli peryferyjnych z centrum miasta, zapewniające komfortowe przemieszczanie się.

CZYTAJ TAKŻE: 7 WYZWAŃ DLA WIELKOPOLSKI. GŁOSUJEMY!

7) Poznań na wysoki połysk. Żadnych śmieci na chodnikach, żadnych przepełnionych pojemników. Kompleksowy system zagospodarowania odpadów.

Czystość i porządek są w Poznaniu wręcz legendarne. Ale jak jest w rzeczywistości? To już zależy tylko od nas. Nie może być tak, że w XXI wieku na naszych ulicach i osiedlach zalegają śmieci. Nie możemy czekać tygodniami na ich odbiór. A gdy już trafią na składowisko - chcemy, by były jak najlepiej przerobione lub powtórnie wykorzystane. Potrzebujemy kompleksowego systemu zagospodarowania odpadów i oczyszczania miasta. Działań, dzięki którym miasto będzie świecić czystością i przykładem.

8) Miasto obywatelskie. Łatwy dostęp do informacji o działaniach samorządu, powszechne konsultacje, rzeczywisty wpływ na podejmowane przez urząd decyzje.

Podstawą dobrego funkcjonowania miasta jest jasna i czytelna dla mieszkańców komunikacja z samorządem. Szeroki dostęp do wiedzy o działaniach urzędu miasta, prosty kontakt, dostęp do wiedzy o planowanych działaniach, realny wpływ na decyzje - wszystko to są sprawy decydujące o wzajemnym zrozumieniu, a to klucz do realizacji planów.

9) Poza centrum też ma być dobrze. Dobra komunikacja miejska, fajne przestrzenie wspólne na osiedlach, łatwy dostęp do usług, kultury, edukacji.

Budowa trasy tramwajowej na Naramowice
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice  Fot. Piotr Skornicki / Agencja Wyborcza.pl

Śródmieście Poznania to jego wizytówka, to tu przyjeżdżają turyści. Ale miasto to przede wszystkim jego mieszkańcy, żyjący w różnych zakątkach, także na peryferiach. Trzeba o nich zadbać, zapewniając im komfort życia: parki i zieleńce, place zabaw, osiedlowe domy kultury. A także troszcząc się o to, by bez przeszkód i wygodnie mogli dostać się do instytucji, urzędów, ośrodków zdrowia i kultury w centrum.

10) Odbudowa po pandemii. Stworzenie i realizacja programu odnowy gospodarki, wsparcie dla branż, które najbardziej ucierpiały.

Koronawirus wszystkich nas poturbował. Już teraz trzeba myśleć o kompleksowej odbudowie gospodarki Poznania i regionu, o impulsach, które nie tylko na nowo ją ożywią, ale też wzniosą na jeszcze wyższy poziom. Stąd potrzeba przyciągnięcia nowych inwestorów i tworzenia nowych miejsc pracy. Czas epidemii to także czas wielkiej solidarności społecznej - nie możemy o niej zapominać. A więc: wsparcie dla osób, które kryzys dotknął w sposób szczególny, system zniżek i zachęt dla branż, które całymi miesiącami nie mogły normalnie funkcjonować i zarabiać.

11) Miasto pisarzy. Stwórzmy europejski festiwal literacki, który przyciągnie do Poznania uznanych twórców i rzesze ich fanów.

Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, filia przy ul. Lodowej na Łazarzu
Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, filia przy ul. Lodowej na Łazarzu  Fot. Piotr Skornicki / Agencja Wyborcza.pl

Kultura jest jedną z ważniejszych części miasta. Mamy festiwal Malta - dlaczego nie stworzyć święta tych, którzy uwielbiają czytać? Zaprośmy do siebie pisarzy. I tych bardzo znanych, z wielkimi nazwiskami, i tych, którzy dopiero zaczynają. Mamy znakomite wydawnictwa, mamy targi książki, które mogłyby się w ten sposób rozwinąć. Mamy wreszcie wiele instytucji kulturalnych, które mogłyby włączyć się w organizację takiego wydarzenia - począwszy od CK "Zamek" przez Bibliotekę Raczyńskich po prywatne księgarnie. Festiwal pisarzy mógłby stać się znakomitą miejską imprezą, angażującą mieszkańców, rozgrywającą się w wielu przestrzeniach.

12) Zdrowe miasto. Efektywne pogramy profilaktyczne dla wszystkich grup wiekowych, programy szczepień, edukacja zdrowotna w szkołach.

Epidemia zmasakrowała system ochrony zdrowia, ludzie przestali chodzić do lekarzy, coraz mniej się badają, zaniedbują profilaktykę. To będzie miało długotrwałe efekty, na które już teraz musimy się szykować. Trzeba też uczyć troski o siebie kolejne pokolenia, od najmłodszych lat wpajając zdrowe nawyki, przyzwyczajając do zdrowej diety, ruchu, kontaktu z lekarzami.

CZYTAJ TAKŻE: 7 WYZWAŃ DLA WIELKOPOLSKI. GŁOSUJEMY

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej na ten temat
Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
Priorytet - wyprowadzić PIS z Poznania na Madagaskar
@mirek68
Razem z KK.
już oceniałe(a)ś
1
0
@mirek68
no bez jaj, na taką piękną wyspę? ja bym wysłał ich na Hashima Island
już oceniałe(a)ś
2
0
Dla mnie najważniejszy problem to komunikacja. Przede wszystkim za mało linii tramwajowych (za krótkie).
Ale "Koniec dominacji kierowców" mi tu wcale nie pasuje, wcale nie chcę ograniczać ruchu samochodowego, dopóki ten nie ma alternatyw.
Najpierw tramwaje i drogi rowerowe, a dopiero potem wyrzucamy samochody z centrum.
Z tego, co do tej pory pokazało miasto wynika, że jakbym zagłosował na "koniec dominacji kierowców", to skończyłoby się na podwyżkach za strefę, i nic poza tym.
już oceniałe(a)ś
9
0
Poznań był zawsze miastem otwartym i tolerancyjnym. Chcę by taki pozostał! Wtedy nie będzie problemu z łapaniem chętnych do pracy i zamieszkania. Szanujmy się wzajemnie, a będzie współpraca i rozwój.
już oceniałe(a)ś
6
0
Mamy w Poznaniu dużą imprezę, większą od Malty, mianowicie Festiwal Pyrkon. Dużą jego częścią jest co roku część literacka. Goście w niej uczestniczący są z całego świata. Więc zamiast myśleć o tworzeniu czegoś nowego może warto nie odwracać się plecami do istniejącego wydarzenia z 20 letnią tradycją? Koszty pomocy Pyrkonowi są mniejsze niż koszt bożonarodzeniowych lampek ulicznych w centrum miasta.
już oceniałe(a)ś
5
0
Przestańmy udawać że wszystko da się załatwić i wszędzie dojechac na rowerze. Jeżeli centrum będzie rowerowe, to głównie dla mieszkańców Nowego miasta. Nie każdy jest na tyle sprawny i nie zawsze jedzie sam z jednego końca miasta na drugi. Poznań chcę skorzystać na potencjale aglomeracji, zamykając przed mieszkańcami aglomeracji miasto. Ludzi nie trzeba juz zachęcać do roweru, jak im będzie pasował itak go wybiorą. Natomiast kierowca w mieście musi mieć mozliwośc sprawnego i bezpiecznego poruszania sie. Obornicka i inne przypadki powinne juz dawno byc rozwiązane i budowa dróg, a nie tylko nowych osiedli i ścieżek rowerowych jest konieczna. Reszta założeń piatki jest na 5.
już oceniałe(a)ś
3
0
Jeżeli 7 priorytetów, to dlaczego 1 głos? Trochę niepoważnie wybierać między kulturą i ekspresówką.
już oceniałe(a)ś
2
0
Sama lista wyzwań jest ustawiona tendencyjnie i nie uwzględnia wszystkich koniecznych tematów. Dla mnie najważniejsze jest bym sprawnie mógł przejechać samochodem z jednej części miasta do drugiej i nie musiał się wstydzić takich ulic jak np. Obornicka. Kolejnym jest równe taktowanie wszystkich użytkowników ulic w naszym mieście, rowerzyści nie są świętymi krowami ich też obowiązują przepisy nawet gdy ich nie znają (chodzi szczególnie o jazdę pochodnikach i przejściach dla pieszych - chodnik min. 2m, ulica o prędkości pow 50 km/h)
już oceniałe(a)ś
4
12