Powrót lotów na Ławicę, a zwłaszcza najbogatsza w dziejach poznańskiego lotniska oferta regularnych połączeń, to jak szerokie otwarcie okna na świat.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Chcesz dostawać mailem najważniejsze informacje z Poznania? Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

Epidemia koronawirusa uziemiła na wiele tygodni samoloty w całej Europie. W połowie marca ruch lotniczy w zasadzie zamarł, poznańskie lotnisko Ławica przez ponad dwa miesiące obsługiwało niemal tylko loty dla wojsk NATO oraz transporty z materiałami medycznymi.

Powrót regularnych lotów na polskie lotniska - najpierw krajowych, a potem też międzynarodowych - wiązał się z pewnymi obostrzeniami. Sprawdzanie temperatury i biletów przed wejściem na terminal oraz obowiązek noszenia maseczki na lotnisku i w samolocie - to zmiany, na które pasażerowie musieli być przygotowani od momentu wznowienia lotów.

Najważniejsze jest jednak to, że znów można latać. Umarły wakacyjne plany (przez epidemię), niech żyją wakacyjne plany (zupełnie nowe). Ruchy przewoźników w siatkach połączeń nie zawsze i nie wszędzie oznaczały cięcia. W przypadku lotniska Poznań-Ławica, przede wszystkim za sprawą wakacyjnej akcji Polskich Linii Lotniczych LOT, oferta dla pasażerów stała się bogatsza.

#LOTnaWakacje

Letnia siatka połączeń PLL LOT, ogłoszona pod hasłem #LOTnaWakacje, była sporym zaskoczeniem, bo plotki mówiły nawet o kontrolowanej upadłości przewoźnika. Tymczasem LOT zaoferował na lipiec i sierpień połączenia z dziesięciu polskich lotnisk do 36 popularnych europejskich kurortów. Mało tego, część biletów udostępniono w cenie od 99 zł w jedną stronę i od 199 zł w dwie strony (przy zakupie podróży tylko z bagażem podręcznym – waga do 8 kg, wymiary 55x40x23 cm plus dodatkowo np. wózek lub akcesoria dla dzieci, parasolka, torba na laptopa czy mała torebka lub saszetka na ramię).

- Połączenia oferowane w ramach akcji #LOTnaWakacje to miejsca o stabilnej sytuacji epidemicznej i jednocześnie otwarte na turystów przyjeżdżających z zagranicy, ale sytuacja jest dynamiczna i wszystkie zasady mogą się zmieniać. Dlatego przed udaniem się w podróż zachęcamy, by śledzić bieżące regulacje epidemiczne obowiązujące w kraju, w którym planujemy spędzić urlop - apelował prezes PLL LOT Rafał Milczarski. O przestrzeganie reżimu sanitarnego prosi też oczywiście lotnisko Ławica.

Lotnisko Ławica w Poznaniu przygotowane na powrót lotów po przerwie związanej z pandemią koronawirusa
Lotnisko Ławica w Poznaniu przygotowane na powrót lotów po przerwie związanej z pandemią koronawirusa  Fot. Piotr Skornicki / Agencja Wyborcza.pl

LOT chwali się też zastąpieniem papierowych wydań gazet i magazynów przez prasę w wydaniu elektronicznym. "Od 1 czerwca każdy z pasażerów może bezpłatnie pobrać ulubione tytuły bezpośrednio na swoje urządzenia mobilne na 36 godzin przed wylotem i do 6 godzin po wylądowaniu. W ofercie dostępnych jest ponad 1000 tytułów (...) W samolotach dostępne są środki dezynfekujące do użytku podróżnych. Podczas lotu personel, wyposażony w odpowiednie środki ochronne, przeprowadzi serwis pokładowy z zachowaniem zasady ograniczonego kontaktu pomiędzy obsługą a pasażerami. W ramach serwisu bezpłatnego pasażerowie otrzymają przekąskę słodką lub słoną i butelkę wody. Płatności za inne napoje lub jedzenie są możliwe jedynie za pomocą kart" - podaje linia w swoim komunikacie. - Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo - podkreśla prezes Rafał Milczarski.

Dziesiątka dla Poznania

Pierwotnie, zapowiedź nowych wakacyjnych kierunków PLL LOT z Poznania obejmowała jedenaście kierunków, ale ostatecznie loty do Kawali, miasta w północno-wschodniej części kontynentalnej Grecji nad Morzem Egejskim, nie zostały uruchomione.

Bezpośredni #LOTnaWakacje z Poznania jest za to możliwy do takich miast jak:

  • Rzym,
  • Barcelona,
  • Burgas,
  • Dubrownik,
  • Split,
  • Podgorica,
  • Heraklion,
  • Korfu (Kerkyra),
  • Zakintos,
  • Palma de Mallorca.

LOT oferuje więc zarówno skąpane w słońcu miasta, pełne atrakcji i turystów (Rzym, Barcelona, Dubrownik), jak i lotniska, które mogą służyć jako baza wypadowa po Bałkanach (Burgas, Podgorica, Split i ponownie Dubrownik), a także specyficzny mikroświat wysp (greckich Krety, Korfu i Zakintos oraz hiszpańskiej Majorki). Turyści ceniący aktywne zwiedzanie docenią miasta z pełnym wachlarzem zabytków i architektonicznych perełek, plażowicze pewnie chętniej wybiorą wyspę czy kurort.

Lotnisko Ławica w Poznaniu - siatka regularnych lotów rejsowych
Lotnisko Ławica w Poznaniu - siatka regularnych lotów rejsowych  Studio Gazeta

O ile regularne połączenia z Rzymem, Barceloną, Korfu czy Podgoricą nie są absolutną nowością dla pasażerów z Poznania, to w kilku innych przypadkach możemy mówić o wejściu przez LOT nie tylko "w buty" tanich linii lotniczych typu Ryanair i Wizz Air, ale też w rolę przewoźników czarterów.

Zakintos będzie hitem?

Hitem może być połączenie na Zakintos, gdzie atrakcją jest możliwość zobaczenia żółwi morskich. Mają one 120 cm i ważą do 100 kg, ich kończyny wyglądają jak wiosła i pewnie czuć od nich rybami. Ale o spotkaniu z nimi i tak marzą tłumy. Karetta (Caretta caretta) to gatunek pięknego gada z rodziny żółwi morskich, dla którego Zakintos jest głównym miejscem gniazdowania nad Morzem Śródziemnym. Jaja składane są nocą na plażach, pilnują ich wolontariusze, wszystko jest tak zorganizowane, by turyści nie zrobili im krzywdy, a jednocześnie, by nie byli całkowicie odgrodzeni. Tutejsze plaże stykają się z turkusowym morzem, a nad nimi górują białe klify. Tylko od strony morza dostępne są błękitne groty, a podczas rejsu dookoła wyspy trzeba zajrzeć do Zatoki Wraku, gdzie od 1980 roku spoczywa statek. Według jednej wersji należał do uciekających przemytników, według innej - znalazł się tam celowo, by być atrakcją turystyczną.

Poznańskie loty z akcji #LOTnaWakacje będą realizowane raz w tygodniu (z wyjątkiem Rzymu, Korfu i Barcelony - dwa razy) i są typowo wakacyjną ofertą. Na razie są przewidziane w rozkładzie do końca sierpnia. Lotnisko Ławica w swoich planach wybiega już jednak dalej - wśród zapowiadanych nowości jest m.in. połączenie z Manchesterem. To z kolei informacja, która powinna ucieszyć kibiców angielskiego futbolu. Możliwość obejrzenia na stadionie Manchesteru United czy Manchesteru City, to - przy całej sympatii do Lecha Poznań, Warty Poznań czy TPS Winogrady - nie lada gratka.

Czas trwania lotu do/z Poznania

  • Alicante 3 godz. 15 minut
  • Ateny 2'40
  • Barcelona El-Prat 2'45
  • Barcelona-Girona 2'30
  • Billund 1'15
  • Bristol 2'15
  • Budapeszt 1'15
  • Burgas 2'25
  • Charków 2'25
  • Cork 2'50
  • Doncaster/Sheffield 2'05
  • Dublin 2'40
  • Dubrownik 2'05
  • Edynburg 2'20
  • Eindhoven 1'35
  • Frankfurt 1'25
  • Heraklion 3'10
  • Kijów-Boryspol 1'45
  • Kijów-Żuliany 1'45
  • Kopenhaga 1'10
  • Korfu 2'20
  • Liverpool 2'15
  • Londyn-Luton 2'10
  • Londyn-Stansted 2'05
  • Lwów 1'20
  • Malta-Luqa 2'50
  • Manchester 2'10
  • Mediolan-Bergamo 1'45
  • Monachium 1'15
  • Odessa 2'00
  • Oslo Gardermoen 1'40
  • Oslo Torp 1'40
  • Palma de Mallorca 2'55
  • Pafos 3'30
  • Paryż-Beauvais 2'00
  • Podgorica 2'00
  • Rzym Ciampino 2'05
  • Rzym Fiumicino 2'15
  • Split 1'55
  • Tel Awiw 3'50
  • Warszawa 1'00
  • Zadar 1'40
  • Zakintos 2'45
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Mikołaj Chrzan poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Płatna reklama LOT pis airlines na łamach Wyborczej?
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    Szanowni Państwo dziennikarze, profesjonalizm nakazywałby pokazać pełny obraz połączeń z POZ włączając w to wszystkich regularnych przewoźników lotniczych a nie tylko jedyną słuszną linię LOT dotowaną z pieniędzy podatników. Dość mam czytania artykułów o krzykliwych tytułach pokazujących wycinek rzeczywistości, oczekuję rzetelnego dziennikarstwa! Wnioski potrafię wyciągnąć sam, a przewagą lotu charterowego jest fakt, że przewoźnik charterowy na zlecenie biura podróży zawsze przywiezie swoich klientów z wakacji, czego o regularnej linii lotniczej powiedzieć nie można, gdyż tam o wykonaniu rejsu decyduje ilość zakupionych biletów i opłacalność wykonania danej operacji. LOT już wielokrotnie pokazał to odwołując połączenia z uwagi na zbyt niski booking.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Super.Nareszcie!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0