Navigo Poznań to pierwsza w województwie wielkopolskim szkoła inspirująca się fińskim modelem edukacji. Należy do ogólnopolskiej sieci szkół Navigo i we wrześniu rozpoczyna trzeci rok swojej działalności.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To miejsce, gdzie nie ma ocen cyfrowych, a jest zaufanie i rozwijanie kompetencji przyszłości. Ze względu na zwiększenie możliwości lokalowych, szkoła uruchomiła właśnie dodatkową rekrutację do zerówki i klas 1-3.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Sieć autorskich szkół Navigo została założona przez dr Łukasza Srokowskiego, socjologa edukacji, cztery lata temu. „Początkowo to miał być niewielki projekt. Liczyłem na to, że znajdziemy kilka, może kilkanaście rodzin, które będą szukały w edukacji czegoś więcej." – opowiada dr Srokowski – „Mam dwie córki i po wielu latach zajmowania się edukacją, widziałem, że brakuje w Polsce szkół przygotowujących dzieci do życia w nowoczesnym świecie. Stąd pomysł na założenie Navigo. Szybko okazało się, że chętnych, aby do nas dołączyć, jest znacznie więcej. Zaskoczyło mnie i to, i ucieszyło jednocześnie." Obecnie Navigo to trzy szkoły podstawowe – we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie oraz Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu.

Mapy Kompetencji zamiast ocen

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

W szkole Navigo nie ma ocen cyfrowych. Zamiast tego nauczyciele przekazują uczniom regularnie informację zwrotną. „Nie mamy w szkole stopni, ani sprawdzianów." – mówi założyciel – „Dzieci wspólnie z nauczycielem planują swoją naukę i monitorują postępy." Sercem merytorycznym szkoły są autorskie Mapy Kompetencji. Każdy uczeń ma własny zestaw map, na których rozpisane są umiejętności, które ma zdobyć w danym roku. Gdy dziecko zdobędzie jakąś umiejętność – na przykład nauczy się dodawać do dwudziestu albo pisać nową literę, idzie do nauczyciela i mówi mu o tym. Nauczyciel sprawdza czy kompetencja faktycznie została zdobyta. Jeżeli tak jest, wspólnie z uczniem, zaznaczają to na jego mapie. Następnie uczeń wybiera, jakiej kolejnej umiejętności chce się uczyć.

Nauka samodzielności i rozwijanie kreatywności

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Od innych szkół, Navigo różni się naciskiem na samodzielność uczniów i rozwijanie kompetencji przyszłości – w szczególności kreatywności i zespołowego rozwiązywania problemów. W szkole działa międzynarodowy program Odysei Umysłu, a uczniowie w ramach zajęć edukacyjnych realizują wiele różnych projektów, ucząc się planowania, pracy zespołowej i wspólnego podejmowania decyzji. Bardzo ważną częścią działalności szkoły jest uczenie dzieci szczerej, otwartej komunikacji. Każdy dzień w klasach 1-3 rozpoczyna się od kręgu, w trakcie którego nauczyciel omawia z dziećmi najważniejsze sprawy dotyczące klasy i danego dnia, a dzieci mogą podzielić się z nauczycielem i koleżankami i kolegami tym, co dla nich ważne.  

Odpowiedzialność za własny proces nauki

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Navigo jest szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej – oznacza to, że podlega nadzorowi kuratorium i prawu oświatowemu. „Polskie prawo oświatowe pozwala na bardzo wiele." – mówi Anna Bielska, dyrektor szkoły Navigo Poznań. – „Nigdzie w ustawie nie jest napisane, że w szkole muszą być dzwonki, zadania domowe czy odpytywanie na ocenę pod tablicą. Rezygnujemy więc z tych rzeczy, które zgodnie z prawem nie są wymagane, a funkcjonują w systemie szkolnym jako przyzwyczajenie z minionych dekad." Zamiast tego, autorska szkoła Navigo wprowadza od samego początku budowanie samoświadomości emocjonalnej, większą ilość godzin nauki angielskiego, angażowanie dzieci w podejmowanie decyzji i rozwijanie ich odpowiedzialności za własny proces nauki. Przykład. Gdy dzieci z jednej z grup w drugiej klasie Navigo zgłosiły dyrekcji, że chciałaby się uczyć języka chińskiego, szkoła zorganizowała takie zajęcia i chętni chodzą obecnie na lekcje tego orientalnego języka.

Równowaga między nauką i zabawą

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Finlandia ma jedne z najlepszych wyników edukacyjnych na świecie, mimo że wcale nie naciska na uczniów, by ciągle się uczyli. Wręcz przeciwnie. System fiński kładzie nacisk na równowagę i odpoczynek. Idąc tym tropem, w szkole Navigo między zajęciami uczniowie mają długie przerwy i czas swobodnej zabawy. „To bardzo potrzebne." – mówi dr Srokowski – „Dzieci w wieku szkolnym są skoncentrowane przede wszystkim na relacjach z rówieśnikami. Jeżeli damy im czas, żeby zdążyły się wspólnie pobawić, porozmawiać albo po prostu pobyć ze sobą, są znacznie bardziej skoncentrowane i wypoczęte na zajęciach." Ich mózg lepiej chłonie i pozostaje otwarty na nowości. Oprócz czasu zabawy, po lekcjach uczniowie mogą też uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, takich jak taniec, robotyka czy filozofia. Wszystkie zajęcia w szkole, która zapewnia opiekę w małych grupach do godzinnych 17:30, są w ramach czesnego.

Możliwość dołączenia do Navigo Poznań

Po dwóch latach widać już pierwsze efekty działania szkoły. Uczniowie Navigo są odważni, dobrze ze sobą współpracują, a przy okazji nadal lubią się uczyć i chodzić do szkoły. Ich ciekawość świata sprawia, że często wiedzą więcej niż wymaga tego podstawa programowa.

Materiał promocyjny Partnera
Materiał promocyjny Partnera 

Rekrutacja do szkoły trwa do wyczerpania miejsc. Grupy w szkole są niewielkie, max. 16-osobowe. Navigo nie znajdziecie w żadnych rankingach, a rekrutacja nie przebiega w postaci egzaminu, a wspólnej rozmowy z rodzicami i ewentualnie dziećmi. Najważniejsze są bowiem wspólne wartości, podejście do edukacji i zaufanie.
Więcej o szkole można dowiedzieć się ze strony: www.navigo.szkola.pl lub kontaktując się z placówką bezpośrednio pod adresem poznan@navigo.szkola.pl .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.