– Wielkopolski rynek ICT [branża informacyjno-telekomunikacyjna - przyp. red.] charakteryzuje się dość dużą innowacyjnością – mówi Weronika Dąbrowska z Wielkopolskiego Urzędu Pracy. – Na działalność rozwojową ta branża przeznacza aż 77 mln zł, to bardzo dużo i świadczy o jej wpływie na przekształcanie lokalnej gospodarki w gospodarkę opartą na wiedzy – dodaje. Wspólnie z urzędem marszałkowskim urząd pracy zbadał, jak wygląda w naszym województwie branża informacyjno-telekomunikacyjna.
Wielkopolska na podium
W Polsce niekwestionowanym liderem pod względem liczby przedsiębiorstw ICT jest województwo mazowieckie. Wielkopolska zajmuje w tym rankingu drugie miejsce – co dziesiąta polska firma z tego sektora ma siedzibę w naszym województwie. Takich przedsiębiorstw jest u nas ponad 11 800 i pracuje w nich ponad 14 000 osób. Większość to małe firmy, które nie zatrudniają więcej niż dziewięciu pracowników. Firm z branży ICT sukcesywnie przybywa. Jest ich dziś o 62 proc. więcej niż w 2010 r., co oznacza, że co roku ich liczba rośnie o siedem proc.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Informatycy z Poznania czuwają nad produkcją leków na całym świecie. Pracę ma już 700 osób
Trudno o pracownika
Mimo wysokich wynagrodzeń – średnia płac w przedsiębiorstwach związanych z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki wynosi 6910 zł miesięcznie, zaś w przedsiębiorstwach prowadzących działalność usługową w zakresie informacji – 9397 zł – przedsiębiorcom nie jest łatwo znaleźć pracowników. – Ta branża generuje zupełnie nowe zawody, do których stale brakuje pracowników – podkreśla Weronika Dąbrowska. – To firma musi zachęcić pracownika i pokazać mu, że będzie miał szansę stale się rozwijać. Przyszłych pracowników kusi nie wysoka płaca, a właśnie możliwość rozwoju – dodaje.
By poradzić sobie z brakami kadrowymi, przedsiębiorstwa współpracują z wielkopolskimi uczelniami, gdzie ponad 5500 młodych ludzi kształci się w kierunkach związanych z ICT. Część z nich zaczyna pracować już w trakcie studiów.
Problemem firm z tej branży jest uzależnienie od lokalnego rynku. 78 proc. z nich nie ma żadnych zagranicznych klientów.