opowiada:
Maria Szlachciak, Menedżer Księgi Głównej, ROCKWOOL Global Business Service Center
Centra usług dla biznesu to nowoczesne firmy, powstałe w ciągu ostatnich kilkunastu lat, zatrudniające przede wszystkim młode, inteligentne osoby oraz zapewniające chyba obecnie najlepsze warunki socjalne na rynku, takie jak m.in. karta multisport, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe na życie, imprezy integracyjne, owoce w biurze, elastyczne godziny pracy, możliwość używania języków obcych na co dzień, pracę na nowoczesnym sprzęcie komputerowym w pięknym nowoczesnym biurze – oczywiście wachlarz tych udogodnień różni się między firmami. ROCKWOOL wyróżnia się tym, że naprawdę liczy się ze zdaniem pracowników, którzy sami projektowali biuro, wybierając meble, kolorystykę, sprzęty. Dodatkowo mamy stół do tenisa stołowego, play-station, piłkarzyki, pokoje relaksu (jeden z fototapetą plaży, drugi z imitacją lasu), kolorowe piłki do siedzenia, strefy do kolaboracji, jadalnię przypominającą przytulną kawiarnię oraz... wyrozumiałą kadrę menedżerską otwartą na wysłuchanie potrzeb pracowników i wdrożenie w życie realistycznych i mających sens zmian.
Co poza tym? Możliwość pracy w międzynarodowym środowisku, styczność z pracownikami z innych krajów, wpływ na usprawnianie procesów przy użyciu różnych narzędzi – nowych systemów, przygotowania do automatyzacji, sztucznej inteligencji. Do tego dochodzą różnego rodzaju szkolenia, czasem podróże zagraniczne, współpraca z pracownikami różnego szczebla. W firmie, którą reprezentuję panują partnerskie relacje między wszystkimi pracownikami – z dyrektorem można o wszystkim porozmawiać, menedżerowie chętnie zostają mentorami i pomagają ułożyć ścieżkę kariery czy poradzą w kwestii rozwoju osobistego.Praca w SSC to również możliwość poznania wielu niesamowitych ludzi – większość pracowników jest w podobnym wieku, nawiązują się wieloletnie przyjaźnie, czasami mają szansę wspólnie wyjechać na migrację do innego kraju (przenoszenie procesów z zagranicznego oddziału firmy do SSC). Dodatkowo ROCKWOOL zapewnia możliwości budowania specjalnych relacji, jakimi jest wspólne prowadzenie akcji charytatywnych – ostatnio robiliśmy zbiórkę artykułów plastycznych i gier dla dzieci z oddziału onkologii. Później kilkoro pracowników w przebraniu klauna pojechało wręczać te upominki chorym dzieciom. Nie ma nic piękniejszego niż czynić dobro – a jeszcze lepiej się to robi mając wsparcie firmy w tym zakresie.
A co z wiedzą merytoryczną zdobytą podczas studiów? Na niektórych stanowiskach jest jak najbardziej przydatna i można się w tym kierunku rozwijać – co więcej, w centrach usług jest szansa na awans, coraz wyższe stanowiska są tu przenoszone: coraz więcej managerów, czasem również dyrektorów zatrudnianych jest właśnie w SSC. Czasem SSC jest skutecznym sposobem na przekwalifikowanie – na prostych stanowiskach finansowych pracują archeolodzy, filolodzy, biolodzy, którzy nie widzą się w swoim wyuczonym zawodzie. Próbują szczęścia w takich centrach, żeby zobaczyć, czy taka praca jest dla nich. Często zostają i wgłębiają się w tajniki finansów, zostając po czasie i zdobyciu kwalifikacji księgowymi czy specjalistami od marketingu. Nie każda firma dałaby im taką szansę, a SSC dzięki szerokiemu spectrum działów, które zlokalizowane są w jednym miejscu daje szansę na zmianę stanowisk. Z reguły po roku przepracowanym na jednej pozycji jest możliwość wzięcia udziału w wewnętrznej rekrutacji do innego działu i w ten sposób bez zmiany pracodawcy można zmienić pracę.
Podsumowując – czym jest praca w shared service center? To wspieranie spółek z grupy kapitałowej (więc zwykle w dużej międzynarodowej organizacji) w zakresie usług finansowych, IT, marketingowych i innych, zapewniając grupie efektywne funkcjonowanie. Skupiając te funkcje w jednym miejscu jesteśmy w stanie bardziej efektywnie je wykonywać, a inne spółki z grupy koncentrują się na produkcji czy sprzedaży, nie martwiąc o dodatkowe funkcje.
To często również przygoda życia – w międzynarodowym środowisku, wśród młodej kadry, jak również kompetentnych managerów, sposób na zdobycie kwalifikacji, stanie się specjalistą w danej dziedzinie bądź pełnienie funkcji kierowniczej, pracując z pełnymi entuzjazmu ludźmi.