Ciche torowisko, wygodne przystanki wiedeńskie, nowe drogi rowerowe, szersze chodniki... Ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. zmienią się na lepsze.
Torowisko na tych ulicach jest w kiepskim stanie - głośne, a mieszkańcy najbliższych budynków czują wibracje za każdym razem, gdy jedzie tramwaj. Mało tego – tramwaje blokowane przez samochody miewają spore opóźnienia.
Miasto zdecydowało się przebudować ponad kilometr torowiska tramwajowego na odcinku od dawnego dworca PKS (przy skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi, Matyi i Ratajczaka) aż po skrzyżowanie ul. 28 Czerwca 1956 r. z Kilińskiego i Krzyżową.
Łącznie inwestycja obejmie ponad 1,4 kilometra torowiska. Ulice zostaną przebudowane tak, żeby poprawić sytuację nie tylko pasażerów komunikacji miejskiej, ale też pieszych i rowerzystów. Drogi będą jednopasmowe, a po każdej stronie torowiska powstaną ścieżki rowerowe. Mieszkańcy dostaną też nowe chodniki i miejsca parkingowe równoległe do jezdni.
Przebudowana trasa tramwajowa ma ułatwić mieszkańcom korzystanie z transportu publicznego. Szczególnie istotne będą tutaj ułatwienia dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale także dla rodziców z dziećmi. Przestrzeń ma być bardziej przyjazna i także cieszyć oko, a nie szpecić zniszczonym torowiskiem. Mieszkańcy tej części Poznania na pewno docenią ograniczenie wibracji i hałasu, bo torowisko będzie wyciszone dzięki nowej technologii.
Wygodne połączenie z centrum
W planach są nowe przystanki przy rynku Wildeckim, które zastąpią dwie pary przystanków przy skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice i Górna Wilda. To rozwiązanie ma ułatwić pasażerom przesiadki, jak i przyczynić się do ożywienia handlu.
Przystanki przy rynku jak i przy ul. św. Czesława zostaną zbudowane w typie wiedeńskim. Buduje się je w miejscach, gdzie pasażer musi dojść do tramwaju przez jezdnię i nie może wejść do pojazdu bezpośrednio z chodnika. Aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się – przypomina to wydłużony próg zwalniający. Taki przystanek mamy już np. przy ul. Gwarnej i Łąkowej w centrum Poznania.
Metamorfoza ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. będzie kosztowała ok. 62,81 mln zł. Miastu udało już się zdobyć ponad 27 mln zł na przebudowę, czyli niemal połowę potrzebnych pieniędzy. Harmonogram inwestycji przyjęty w podpisanej umowie o dofinansowanie zakłada prowadzenie robót budowlanych w latach 2021-2022.
Jest jednak szansa, że prace mogą ruszyć jeszcze w 2019 r. Chodzi tutaj o wzajemne powiązania z innymi inwestycjami. Warto pamiętać, że miasto planuje też budowę trasy tramwajowej w ulicach Ratajczaka i Niezłomnych. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy po budowie tej nowej trasy i przebudowie ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. zyskają dojazd do pl. Wolności. W praktyce więc mieszkańcy Wildy oraz Dębca, Dębiny i Lubonia szybciej dojadą do centrum.
Dąbrowskiego po nowemu
Przebudowa czeka też torowisko na ul. Dąbrowskiego. Prace obejmą odcinek od ul. Prusa przy rynku Jeżyckim do skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego i Żeromskiego. Tutaj także przebudowa jest konieczna ze względu na zły stan torowiska.
Długość torowiska do generalnego remontu to ponad 1,2 kilometry. Torowisko będzie przebudowane tak, żeby po modernizacji hałas przejeżdżających tramwajów czy wibracje nie dokuczały mieszkańcom. Pasażerom będzie łatwiej też wsiadać i wysiadać z bimby dzięki przebudowie przystanków. To dobra wiadomość szczególnie dla osób niepełnosprawnych, starszych i rodzin z dziećmi w wózkach.
Pasażerom na pewno przyda się też lepszy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o planowanym przyjeździe tramwaju, na który czekamy. Inwestycja obejmuje też prace związane z oświetleniem ulicy i zielenią, budowę parkingów rowerowych czy montaż monitoringu.
Na razie inwestycja jest na etapie przygotowań. Przetarg na roboty budowlane powinien zostać ogłoszony w lutym 2020 r., a same prace ruszą w maju. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w październiku 2022 r. torowisko i ulica będą już gotowe do użytku. Całość będzie kosztowała 64,4 mln zł, z czego ponad 27 mln popłynie z puli funduszy unijnych.
Przypomnijmy, że ul. Dąbrowskiego została już częściowo wyremontowana na odcinku w stronę Ogrodów. Jeśli chodzi o odcinek od rynku Jeżyckiego w kierunku mostu Teatralnego, to będzie on objęty osobną inwestycją. Miasto przygotowuje warianty przebudowy i pyta mieszkańców o to, jakiej ulicy by chcieli.
Opinie co do przyszłości tego fragmentu ul. Dąbrowskiego są różne. Niektórzy widzą tu deptak, a inni nie wyobrażają sobie zamknięcia ulicy dla samochodów. Istotna będzie tutaj budowa przedłużenia ul. św. Wawrzyńca. Nowy odcinek ulicy ma odciążyć ul. Dąbrowskiego i stanowić alternatywę dla kierowców.