Aż trzy razy w dniu święta 22 lipca (lub tuż przed nim) oddawano do użytku kolejne odcinki linii tramwajowej w kierunku Starołęki w Poznaniu. Pierwszym etapem była trasa na Rataje, uruchomiona 22 lipca 1952 r. razem ze wspomnianym wcześniej mostem im. Juliana Marchlewskiego.
Rokrocznie w dniu Lipcowego Święta otwieramy nowe, wspaniałe obiekty. I teraz oto - nowy piękny most, który niby klamra spina dwa brzegi Warty, zbliżając dalekie robotnicze przedmieścia do serca miasta - pisano 22 lipca 1952 r. w Gazecie Poznańskiej.
Po otwarciu mostu na prawy brzeg Warty pomknął pierwszy tramwaj - trzynastka kursująca z Junikowa. Otwarcie nowego mostu i trasy tramwajowej dało początek urbanizacji Rataj. Autor tekstu podkreślał, że most ma być częścią nowej poznańskiej trasy W-Z, biegnącej przez most Dworcowy do ul. Grunwaldzkiej.
Pierwsza dwutorowa trasa nie była zbyt długa. Zbudowany w błyskawicznym tempie (od kwietnia do lipca) odcinek torów zaczynał się przy skrzyżowaniu ul. Marchlewskiego ze Strzelecką, a kończył niedaleko dzisiejszego ronda Rataje.
Trzy lata później, w lipcu 1955 r., pierwsza trzynastka ruszyła na Starołękę. Plan przewidywał zakończenie prac do 30 listopada, ale pracownicy poznańskiego MPK pokazali, co potrafią! W odpowiedzi na wezwanie brygad torowych pod kierunkiem Mariana Nowaczyka, które podjęły się wykonać prace ziemno-torowe do 22 lipca, zobowiązania zmierzające do skrócenia czasu trwania robót podjęły wszystkie brygady zatrudnione na budowie (Gazeta Poznańska).
Nazywano ją pierwszą nowoczesną linią tramwajową w Poznaniu, miała 2760 m długości i kończyła się na obecnej pętli Stomil. Jej nowoczesność polegała na zastosowaniu pierwszy raz w Polsce szyn spawanych według pomysłu pracowników wydziału torowego MPK Poznań i samoczynnego naprężania sieci trakcyjnej. Zdaniem ówczesnej prasy, musiała powstać, aby dowozić robotników do rozbudowywanej Fabryki Maszyn Żniwnych (dzięki czemu ta mogła potem wykonywać plan przed czasem).
Z kolei potrzebami Poznańskich Zakładów Wyrobów Korkowych tłumaczono kolejne wydłużenie tej linii. Ten "piękny prezent tramwajarzy dla Starołęki" uruchomiono 20 lipca 1967 r. Inauguracja trasy odbyła się w dość dramatycznych okolicznościach: tuż po przyjeździe pierwszego, odświętnie udekorowanego tramwaju na nową pętlę, nad Starołęką przeszła gwałtowna burza, a wichura powyrywała okoliczne drzewa.
Wszystkie komentarze