Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na muzyczną podróż po Europie i Azji. Zespołowi towarzyszyć będzie Chór Kameralny UAM, a w roli solisty wystąpi znakomity skrzypek Jarosław Żołnierczyk.
Nieczęsto mamy okazję posłuchać Orkiestry Agnieszki Duczmal w Poznaniu. Za to każdy koncert to starannie przygotowana przygoda z muzyką poważną. Tym razem muzycy zapraszają nas w podróż do Szwajcarii, przez Albanię, Japonię, Tybet, Indie po starożytną Grecję.
Wieczór rozpocznie młodzieńczy utwór Karola Szymanowskiego Etiuda b-moll op. 4 nr 3. Przeznaczony pierwotnie na fortepian utwór tym razem zabrzmi w wykonaniu orkiestry smyczkowej w aranżacji Agnieszki Duczmal. Etiudę spopularyzował Ignacy Jan Paderewski, który często ją wykonywał. Utwór wykazuje wpływy muzyki Fryderyka Chopina oraz Aleksandra Skriabina. Odnajdziemy w nim szerokie zmiany dynamiczne oraz subtelną ekspresję.
Następnie Amadeus przeniesie nas nad jezioro Czterech Kantonów w Szwajcarii. To sceneria dla Sonaty cis-moll op. 27 nr 2 Ludwiga van Beethovena w aranżacji Jakuba Kowalewskiego. Artysta skomponował tę sonatę w 1801 roku i zadedykował ją swojej uczennicy ? młodziutkiej hrabinie Giulietcie Guicciardi.
Na początku XIX wieku krytyk muzyczny Ludwig Rellstab nadał utworowi przydomek Księżycowej. Sonata przywodziła mu bowiem na myśl szwajcarskie jezioro Czterech Kantonów oglądane w świetle księżyca.
Kolejny etap podróży po krótkiej wizycie w Albanii zaprowadzi nas do Azji. Jesień w Albanii, Zima w Tybecie, Wiosna w Japonii, Lato w Indiach ? to tytuły poszczególnych części utworu Four World Seasons Roxanny Panufnik, który w Poznaniu zostanie wykonany po raz pierwszy. Córka Andrzeja Panufnika wykorzystała w nim melodie zasłyszane podczas orientalnych podróży.
Ciekawostką w tym utworze jest wykorzystanie oryginalnej misy tybetańskiej. Kompozycja na skrzypce i orkiestrę smyczkową, z wykorzystaniem charakterystycznego brzmienia tybetańskiej misy dźwiękowej powstała w latach 2007?2011 dla światowej sławy artystki Tasmin Little. W słowie wstępnym do partytury kompozytorka zamieściła komentarz, wskazując na inspirację dziełem ?Cztery pory roku? Antonio Vivaldiego. Pragnęła przy tym podkreślić, że twórca ten żył na przełomie XVII i XVIII stulecia, a jej kompozycja odnosi się do mentalności i emocjonalności społeczeństwa XXI wieku.
Koncert zakończy Arion Zuzanny Koziej ? który przeniesie nas w świat mitów starożytnej Grecji. Arion to dzieło finałowe XII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich Universitas Cantat. Jego prawykonanie odbyło się z udziałem m.in. chórów z Ekwadoru, Filipin, Portoryko, RPA, Serbii, Ukrainy i Polski. Tekst utworu, pochodzący z ?Kalendarza? Owidiusza, opowiada historię Ariona żeglarza i pieśniarza grającego na cytrze. Jego losy ukazują potęgę sztuki oraz ducha tkwiącego w muzyce i poezji. Historia Ariona urzeka, siłą pieśni potrafi on okiełznać naturę i muzyką czynić cuda.
Koncert odbędzie się w niedzielę o godz. 18 w auli UAM, przy ul. Wieniawskiego 1.
Bilety: w serwisie bilety24.pl, CIM oraz kasa auli UAM.
Cena: 50 zł, 40 zł, 30 zł.
Wszystkie komentarze