Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak żałuje, że za rządów PiS zrezygnowano z planów budowy linii Igrek z rozjazdem w Nowych Skalmierzycach między Kaliszem a Ostrowem. - Byłem zwolennikiem tej koncepcji, ale już do tego nie wrócimy - mówił po spotkaniu z mieszkańcami Kalisza.
Jedziemy bocznicą towarową zaledwie 10 km/h. Najpierw mijamy policję, chwilę później patrole SOK. Przy bramie wjazdowej do zamkniętej dla zwykłych ludzi bazy paliw w Rejowcu stoi ochrona. Gdy wysiadamy na prowizorycznym peronie słychać tylko pouczenia: - Nie fotografować! Proszę wykasować zdjęcia!
Odpuszczenie tej inwestycji to pierwsza taka decyzja, jeśli chodzi o program Kolej Plus. Budowa za ponad 1,2 mld zł byłaby za droga, a z połączenia korzystałoby zaledwie ok. 700 pasażerów w dni robocze. Wiadomo już, co mieszkańcy otrzymają w zamian.
Dałem się skusić i zachęcony informacją, że po 10 latach pociągi Pendolino przyjadą wreszcie do Poznania, na kilka godzin utknąłem w internetowym systemie.
Parowozy na linii z Wolsztyna do Poznania, a także pociąg Intercity w Dolinie Noteci i wąskotorówka - to wielkopolskie akcenty w konkursie fotograficznym, którego główną bohaterką jest kolej i wszystko, co z nią związane.
Pociąg Baltic Express zacznie kursować już w niedzielę 15 grudnia. Na razie podróżnych zachęcają ceny promocyjne. Najtaniej wychodzi, gdy bilet kupimy u czeskiego przewoźnika.
We wtorkowy poranek pociąg Lech wypełniony jest niemal do ostatniego miejsca. - Przez kilka lat remontu jeździłam do Warszawy Flixbusem. Teraz pociąg jest o wiele szybszy. Tylko te bilety drogie - mówi Maria Korycik, która do stolicy podróżuje kilka razy w miesiącu.
Najszybsze pociągi omijały do tej pory zachodnią część kraju. - Mamy nowe lokomotywy, które mogą jeździć na szybkich trasach do Krakowa czy Gdyni. Dzięki temu jeden skład Pendolino można skierować na linię do Szczecina przez Poznań - mówi "Wyborczej" Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Dekadę temu jeden elektryczny pociąg Elf kosztował 24-25 mln zł, a obecnie już około 50 mln zł. Bardzo liczyliśmy na pieniądze z KPO, ale z powodu opóźnień nie jesteśmy w stanie zmieścić się w terminach. Producenci pociągów nie mają możliwości, aby ukończyć budowę pojazdów do 2026 r. - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek woj. wielkopolskiego, odpowiedzialny za kolej.
Jeden typowy skład Polregio może zabrać na pokład maksymalnie ok. 450 osób. Ale w niedzielę 22 września do pociągu z Kołobrzegu do Poznania nie dało się wcisnąć nawet szpilki.
Co prawda remont linii kolejowej z Poznania do Szczecina jest opóźniony o dwa lata, ale od połowy grudnia czas jazdy niektórych pociągów skróci się o 20, a nawet 30 minut. Spółki PKP ogłosiły wstępną wersję rozkładu jazdy. Na razie nie ma w nim zapowiadanych pociągów z Gdyni przez Poznań i Wrocław do Pragi.
Inwestycja nie rozpocznie się w tej dekadzie, bo nie ma na to pieniędzy. Potrzeba na nią 5 mld zł. - Budowa nowego dworca Poznań Główny musi zakończyć się do 2040 roku - powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
- Z pożarem walczy 15 zastępów straży, zarówno z PSP jak i OSP - informował bryg. Leszek Walczak z KP PSP w Obornikach. Pożar ciągnął się od Obornik po Rogoźno, palił się również nasyp w Chodzieży.
Remont linii kolejowej z Poznania do Warszawy miał trwać dwa lata, ale pociągi przyspieszyły dopiero po siedmiu. Najszybszym z nich jedziemy teraz tylko 2 godz. i 18 min. Za to pociągi do Kołobrzegu kursują objazdem przez Stargard. Kto chce jechać przez Piłę, musi się przesiąść do autobusu.
Prawdziwą podróż z przeszkodami mieli pasażerowie pociągu PKP Intercity, który jechał z Krakowa do Kołobrzegu przez Leszno. Doszło do pożaru lokomotywy.
- Ten przystanek kolejowy to jest dla nas okno na świat - podkreśla ponad 70-letnia pani Barbara Szczepańska. 14 sierpnia w Patrzykowie rozmawia z Tomaszem Cylką z poznańskiej "Wyborczej". Nasz reporter pojechał tam by sprawdzić słowa wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka o tym, że na nowych peronach hula wiatr.
- Od marca br. zatrzymało się tu prawie 4000 pociągów Kolei Wielkopolskich, a z peronów skorzystało tylko 23 pasażerów - napisał w sierpniu na platformie X o Patrzykowie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Mieszkańcy są oburzeni: - To nasze okno na świat!
Od września szykuje się armagedon na linii kolejowej z Poznania do Kołobrzegu. Wszystko przez remont torów wokół Piły. Ale dzięki temu za rok pociągi do popularnego kurortu nad Bałtykiem pojadą szybciej o prawie godzinę.
Młody mężczyzna poruszający się na ciężkim wózku przyjechał z Poznania do Wągrowca. Nie mógł się wydostać z tunelu, bo windy w zrewitalizowanym obiekcie nie działają od lat. Pogotowie i straż pożarna odmówiły pomocy. Powód? Nie było zagrożenia życia.
O 10 euro spółka PKP Intercity obniżyła ceny na bilety kolejowe z Poznania do Frankfurtu nad Odrą. Teraz trzeba zapłacić ok. 152 zł. Ale jeszcze pół roku temu bilety kosztowały jedynie 93 zł. To drożej aż o 64 proc.
Odjeżdżający z Poznania Głównego o godz. 9.58 pociąg EIC Sedina pojedzie do Warszawy Centralnej w rekordowym czasie 2 godz. i 18 min. Po drodze nigdzie się jednak nie zatrzyma - nawet w Koninie. Pociągi przyspieszą od niedzieli, 1 września.
PiS nie rządzi w kraju od pół roku, ale zostawiło tu na przechowanie swoje tłuste koty z brudnymi kuwetami. Oni nic nie robią. Od miesięcy nie mamy zleceń. Ludzie boją się zwolnień - skarżą się pracownicy PKP CargoTabor w Ostrowie Wlkp.
Nie można mieć do PKP pretensji, że z powodu burzy czy opadów pociągi są opóźnione o kilka godzin. Najbardziej przerażający jest fakt, że podróżni nie mogą liczyć na rzetelne informacje, a obsługa pociągów ucieka przed pasażerami i zamyka się w służbowych przedziałach.
- Nie wiedzieliśmy, co się dzieje. Na dworcu w Poznaniu był totalny chaos. Komunikaty peronowe mówiły co innego, niż pokazywała aplikacja. Obsługa pociągu nie reagowała - opowiada pasażerka pociągu "Gwarek", który jedzie z Katowic, przez Wrocław i Poznań, do Ustki nad Bałtykiem.
Mieszkańców Kalisza oburza decyzja rządu o rezygnacji z budowy sieci kolei dużych prędkości. Szybki pociąg miał stawać w Kaliszu, ale rząd zrezygnował z sieci tzw. szprych do CPK. Chce zbudować Igrek z Warszawy do Poznania i Wrocławia, ale z rozjazdem w Sieradzu.
Po pół roku rządów Koalicji 15 października możemy już pokusić się o pierwszą analizę tego, co nam zadeklarowano, jeśli chodzi o kolejowy Poznań i Wielkopolskę.
Dziś za przejazd pociągiem PKP Intercity z Warszawy do Pragi trzeba zapłacić 240 zł, a do Berlina aż 260 zł. Nawet połączenie z Poznania do Frankfurtu nad Odrą kosztuje ok. 200 zł. - Takie ceny nie są atrakcyjne - mówi dr Michał Beim, ekspert ds. transportu.
Jeszcze kilka tygodni temu bilet na pociąg PKP Intercity z Poznania do Frankfurtu nad Odrą kosztował 93 zł, a teraz ok. 200 zł! Trudno też trafić na okazyjne promocje na bilety do Berlina. Polski przewoźnik wskazuje winnego - to... niemieckie koleje Deutsche Bahn.
Chodzi o galerię Avenida. Natalia Weremczuk, która zastępczynią prezydenta Poznania jest od początku maja, o planach powiedziała w publicznym radiu. I wywołała tym konsternację.
Rząd i podległa mu spółka PKP PLK nie mają 5 mld zł na budowę nowego kolejowego Poznań Główny. - Ta deklaracja jest dla nas zaskoczeniem, bo wszystko zmierzało w uzgodnionym wcześniej kierunku - odpowiadają urzędnicy podlegli prezydentowi Jackowi Jaśkowiakowi.
Pod koniec 2022 r. podróż pociągiem z Poznania do Szczecina miała trwać 1 godz. i 50 min. Spółka PKP PLK obietnicy nie dotrzymała. - Jest lepiej niż dwa lata temu, ale ile można to remontować - denerwuje się Maciej Kawęcki, przedsiębiorca, który tą linią jeździ regularnie.
Za 1,4 mld zł zostanie zmodernizowana linia kolejowa wokół Poznania. Pociągi przez Piątkowo i Franowo pojadą ok. 50 minut. Inwestycję wspiera wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, który wcześniej miał wiele wątpliwości.
Wyrok w ostatnim procesie politycznym rządów PiS. Według sądu Adam Falkowski jest winny uszkodzenia mienia PKP, ale społeczna szkodliwość nie była znaczna.
Od Suchego Lasu przez Piątkowo, Naramowice, Zieliniec, okolice Swarzędza i Franowo do Starołęki jedziemy pół godziny bez żadnego postoju. Gdy powstaną tu nowe przystanki ten czas na pewno się wydłuży. - Poznań nie ma metra i taka linia może być wielką szansą dla aglomeracji - mówi Patryk Skopiec, szef Turkolu.
To była sytuacja awaryjna. Napis miał wydźwięk polityczny - tak dyrektor PKP w Poznaniu tłumaczy błyskawiczne zamalowanie historycznego hasła na fasadzie dworca dwa dni przed wyborami.
Przesiadka w Krzyżu, którą trzeba uwzględnić od 10 marca, nie ma być dla pasażerów zbyt uciążliwa. Drugi skład poczeka na tym samym peronie.
Adam Falkowski ma 22 lata i dzień przed ciszą wyborczą odtworzył w Poznaniu historyczne hasło z czasów PRL. Chciał obudzić społeczeństwo, dla prokuratury jest chuliganem.
- Ocena tej modernizacji jest negatywna z powodu niewielkiego skrócenia czasu przejazdu pociągów i bardzo dużych opóźnień w realizacji robót - tak Piotr Malepszak, nowy wiceminister infrastruktury, podsumowuje remont linii kolejowej z Poznania do Warszawy.
Chodzi o drzewa rosnące wzdłuż poznańskiego odcinka linii kolejowej Warszawa - Kunowice, a dokładnie - pomiędzy dworcem Poznań Garbary a ul. Pułaskiego. Ostatecznie poznański urząd miasta uznał, że drzewostan jest duży i cenny, a wnioskowi o jego wycinkę brakuje uzasadnienia.
Wszyscy się bali, czy po pandemii mieszkańcy Wielkopolski wrócą do pociągów. Zrobili to szybciej, niż można się było spodziewać. W 2023 r. z połączeń regionalnych skorzystało ok. 28 mln pasażerów. Warto rozwijać sieć kolejową, ale nie za wszelką cenę.
Copyright © Wyborcza sp. z o.o.